hero-object

Femke over haar werk bij Dutch Boosting Group

hero-image

Bewust, bevlogen en dynamische systeemdenkers. Dat zijn wij. Maar wat betekent dat concreet? Wie zijn onze boosters eigenlijk en wat doen ze heel de dag? Wij vroegen het aan henzelf.

Je bent onze jongste booster. Wat heeft je gedreven om voor ons te kiezen?
Ja, klopt, ik ben de jongste van Dutch Boosting Group! En met mijn 25 jaar wordt het hoog tijd voor een nieuwe benjamin. Na de bachelor Technische Planologie, heb ik de master Milieu en Infrastructuur Planning aan de Rijksuniversiteit Groningen afgerond in juli 2021. Op dat moment had ik twee aanbiedingen liggen van potentiële werkgevers. Ik ben toen voor Dutch Boosting Group gegaan, omdat ik al in het eerste gesprek voelde dat ze bij Dutch Boosting Group echt aandacht hebben voor mij als persoon. Het kennismakingsgesprek mocht anderhalf uur duren en ik heb me geen moment opgejaagd gevoeld omdat er bijvoorbeeld een volgende kandidaat voor de deur stond. Ook was het echt een kennismaking in plaats van een sollicitatiegesprek en werd er veel over de bijzondere manier van werken aan me uitgelegd. Ik werd op mijn gemak gesteld en het gevoel was daardoor meteen heel goed. Daarnaast laten de secundaire arbeidsvoorwaarden zien dat ze je hier als mens beschouwen en niet alleen als medewerker.

Hoe waren je eerste weken bij Dutch Boosting Group?
Best een beetje wennen! We zijn een cyane organisatie en daarbinnen is veel vrijheid en ruimte voor eigen initiatief. En juist omdat hier niks vastligt, zegt er ook niemand: “dit ga jij nu doen.” Dat betekent dat ik niet meteen een vastomlijnd programma had. Ik wist wel dat ik graag met omgevingsmanagement aan de slag wilde en daarom werd me de ruimte gegeven om rustig mee te kijken met projecten van collega’s die zich daar ook mee bezighouden.

En hoe is het nu?
Nu hou ik me bezig met verschillende leuke projecten. Zo ben ik betrokken bij een project voor Rijkswaterstaat, waar ik voor het walradarsysteem van het Noordzeekanaal het stakeholdermanagement faciliteer tussen de gebruikers van het systeem (zoals Port of Amsterdam), de beheerder van het systeem (Rijkswaterstaat) en de onderhoudsaannemer van het systeem. Zo’n walradarsysteem moet aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen om goed te blijven functioneren en daarvoor is een prestatiecontract opgesteld. De aannemer moet zorgen dat het systeem doorlopend up-to-date blijft en dat vraagt voortdurende afstemming tussen de verschillende stakeholders. Ik ben daar verantwoordelijk voor en zorg ervoor dat de juiste partijen op de juiste momenten met elkaar om tafel gaan. Ik zie het wanneer er dingen misgaan in de communicatie, merk dat op en breng vervolgens de juiste poppetjes bij elkaar om het op te lossen.

““Eén ding binnen omgevingsmanagement weet je zeker; het verloopt niet altijd volgens plan, en dat vind ik juist leuk.””

Wat doe je nog meer?
Naast mijn taken voor Rijkswaterstaat, ben ik omgevingsmanager bij de aanleg van een fietstunnel in Ede. Als omgevingsmanager word ik door de gemeente ingeschakeld om de belangen van de omgeving in kaart te brengen en de gemeente scherp te houden op de interactie van het plan met de omgeving. Dit doe je niet alleen voor de mens, maar ook voor de natuur. Zo ben ik bezig een bestemmingsplanwijziging voor te bereiden en daar komen ook ecologische en archeologische onderzoeken bij kijken. Daarnaast ben ik druk bezig een informatiebijeenkomst voor omwonenden voor te bereiden; daar geven we tekst en uitleg over wat er in hun buurt gaat gebeuren. Mijn rol is dan om het technische verhaal te vertalen naar een begrijpelijk verhaal voor breed publiek. Ik zorg er dus voor dat het begrijpelijk wordt voor omwonenden, zodat zij de kans krijgen een constructieve mening te vormen. Die meningen worden dan gebruikt om het plan verder vorm te geven. Vervolgens moet je met je projectteam ook de risico’s inschatten: wat als we met bepaalde meningen niks doen? Stappen ze dan naar de rechter? Dienen ze bezwaar in? Door goed te luisteren naar de omgeving kun je een hoop ellende voorkomen en risico’s beter inschatten. Als omgevingsmanager word ik ingeschakeld om mezelf voor die mensen in te zetten. En dat is juist leuk aan deze rol: mijn opdrachtgever is de gemeente, maar ik bén er in eerste instantie voor die mensen.

Mijn werk bij Dutch Boosting Group is dus heel afwisselend: de ene keer zet ik samen met een technisch manager een begrijpelijke poster in elkaar voor een bewonersavond, de andere keer denk ik strategisch na over hoe de samenwerking tussen partijen rondom het walradarsysteem verbeterd kan worden, of regel ik samen met een collega-booster een dagje zeilen met het bedrijf. Want binnen Dutch Boosting Group is er altijd ruimte voor initiatief.

Past dat bij jou als mens?
Ja, ik hou van die variatie en de afwisseling. Er is hier veel vrijheid om je eigen projecten te kiezen, en als je wil, wordt er met je meegekeken, zodat je niet zomaar in het diepe hoeft te springen. Ik kan het iedereen héél erg aanraden om bij Dutch Boosting Group te komen werken. Het is een hele gezellige club, het is kleinschalig en er is veel vriendschappelijkheid binnen het team. Daarnaast wordt er veel tijd gemaakt voor bonding, bijvoorbeeld in de vorm van heidagen die twee keer per jaar plaatsvinden, en de leuke dingen die we regelmatig op vrijdag doen. Ik zit bijvoorbeeld in een wedstrijdzeilteam samen met een collega en nu willen we een keer alle collega’s meenemen op ons schip, in Friesland. Er is veel ruimte voor dat soort initiatieven. Of, een ander voorbeeld: ik zit op ons kantoor in Groningen, terwijl de meeste collega’s gestationeerd zijn in Veenendaal. Als ik dan voorstel: “komen jullie eens een keer naar Groningen op vrijdag”, dan dóén we dat ook gewoon. Terwijl het best een eind rijden is… Er is veel empathie aanwezig.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ik heb nog geen vastomlijnde toekomstplannen, behalve blijven doen wat ik leuk vind. Mijn ambitie is om blij te zijn met wat ik doe op dag-basis, en dat lukt tot nu toe prima bij Dutch Boosting Group!